Cum poti avea un business cu emisii neutre de carbon

0 Shares
0
0
0

Shell a prezentat detalii cu privire la modul în care își va atinge obiectivul de a fi o afacere cu energie netă zero până în 2050. Amazon promite ca pana in 2040 va fi neutra din punct de vedere al emisiilor de carbon. Apple spune ca va ajunge in acest punct pana in 2030, in timp ce Microsoft sustine chiar ca va atinge un nivel negativ din punct de vedere al emisiilor de carbon pana in 2030 – cu alte cuvinte, va incepe sa elimine dioxidul de carbon din atmosfera si are in plan ca pana in 2050 sa-si elimine toate emisiile istorice de carbon.

Desigur, vestea ca marile companii isi asuma tot mai frecvent angajamente este excelenta pentru planeta. Insa ce pot face companiile care nu sunt multinationale?

Companiile mai mici pot urmari si ele neutralitatea carbonului, pentru ca procesul este practic acelasi, indiferent de dimensiunea organizatiei: intelegerea amprentei de carbon prin masurarea emisiilor, stabilirea unui obiectiv precum un prag net zero (sau chiar sub zero) al emisiilor, precum si trecerea la actiune prin reducerea si compensarea acestor emisii.

Pe langa faptul ca este o actiune benefica planetei, neutralitatea carbonului poate oferi si avantaje imediate, mai ales daca ne gandim la procurarea energiei care printr-o analiza atenta poate trece catre surse regenerabile. Exista, de asemenea, si beneficii ce tin de marketing: clientii prefera furnizorii neutri din punct de vedere al emisiilor de carbon, daca sunt pusi in situatia de a alege.

Insa organizatiile mai mici au parte de cateva obstacole in plus cand vine vorba despre a deveni neutre din punct de vedere al emisiilor:

  • Lipsa capacitatii. Firmele mici au resurse reduse de timp, atentie, cunostinte, angajati si finante pentru a face fata acestei provocari.
  • Lipsa propriilor cladiri. Este limitat, astfel, controlul asupra activelor energetice (un exemplu poate fi dificultatea de a instala panouri solare, de pilda).

Pe de alta parte, afacerile mici au si un avantaj pe drumul catre neutralitatea emisiilor: lantul valoric mai putin complex si ecosistemul limitat al actionarilor fac posibila colectarea mai facila a datelor si actiunile mai rapide in sensul atingerii obiectivelor.

Cat de scumpa este neutralitatea?

Transformarea intr-un business cu emisii zero net este mai ieftina decat te-ai fi gandit! In medie, e nevoie de 0.4% din venitul anual pentru a compensa intreaga amprenta de carbon a unei companii. Insa pana la compensare, drumul catre neutralitatea emisiilor incepe prin masurarea si reducerea amprentei directe de carbon a companiei.

  • Primul pas este eficienta (de pilda poti incerca sa eviti aparatura pe gaz sau folosirea metanului si a altor substante cu emisii importante), iar eficienta inseamna reduceri de costuri.
  • Cauta optiuni mai ecologice. Exista pe piata furnizori de optiuni cu continut redus de carbon, indiferent de domeniul in care activezi.
  • Analizeaza emisiile intregului lant de distributie. De pilda, companiile din domeniul alimentar trebuie sa tina cont de emisii, de la stadiul de cultura pana la cel de aruncare a ambalajelor.

Emisii inevitabile

Exista insa si emisii inevitabile, asa cum sunt cele asociate cu calatoriile, constructiile si transporturile. Iar acesta este punctul in care intervin compensarile.

O companie care isi cunoaste amprenta de carbon, poate compensa prin achizitionarea de credite de carbon. Ele determina investitii in proiecte precum cele de reimpadurire sau energie regenerabila, care fie reduc emisiile in mod direct, fie capteaza carbon sau previn emisiile care ar putea aparea.

Controversa compensarilor

Uneori compensarile si creditele de carbon pot fi controversate. De pilda, unele offseturi nu elimina fizic cantitatea de carbon necesara intr-o perioada de timp adecvata.

O alta problema este lipsa de standarde. Piata pentru compensarile voluntare de carbon nu are reguli si reglementari comune, ci se bazeaza pe standarde voluntare.

Insa acesta nu este un motiv sa nu faci nimic! Companiile care isi evalueaza emisiile de carbon si fac pasi pentru a le reduce vor fi mai bine plasate, pentru ca sistemele de masurare si de compensare a emisiilor se imbunatatesc si devin din ce in ce mai standardizate.

Acest articol a fost realizat cu ajutorul Elgeka-Ferfelis, importator si distribuitor autorizat Shell Lubricants pentru piata din Romania.  Pentru mai multe detalii vizitati: uleiuri-lubrifianti.com.ro

0 Shares
You May Also Like