Daca detii o masina cu motor turbo, asigura-te ca inveti cum sa il ingrijesti. Daca urmezi recomandarile, acesta va ramane in stare buna mult timp si va functiona fara probleme. In trecut, turbocompresoarele erau instalate in principal pe motoare diesel si motoare pe benzina utilizate in masinile sport. Astazi, numarul de masini turbo a crescut semnificativ.
La inceput, ar merita mentionat ce este de fapt un turbocompresor si care este rolul sau in motoare. Ei bine, este un dispozitiv format din doua parti: turbosuflanta(situata pe galeria de evacuare) si compresorul (situat pe galeria de admisie).
Turbina sau turbosuflanta este actionata de gazele de esapament care rotesc rotorul. La randul sau, rotatiile sale sunt transmise prin axe catre compresor, care furnizeaza aer comprimat motorului. Ce inseamna?
Faptul ca mai mult aer ajunge in camera de ardere a motorului, ceea ce ii mareste puterea, eficienta si dinamica. Trebuie sa iti amintesti ca, mai mult oxigen va duce la arderea mai bine a combustibilului, ceea ce creste puterea motorului, care in acelasi timp functioneaza mai economic. Numai beneficii, pe scurt!
Cum sa ai grija de un turbocompresor?
Cu toate acestea, motoarele cu turbocompresie trebuie manipulate corespunzator, pentru a rezista cat mai mult posibil. In caz contrar, te poti astepta la un esec, a carui eliminare va costa destul de mult. Si sigur nu ti-ar placea asta.
Printre cele mai importante lucruri este sa mentii intotdeauna nivelul uleiului la valoarea corecta si sa il schimbi regulat. Uleiul de motor este responsabil pentru lubrifierea si racirea (disiparea caldurii) componentelor turbo. In cazul lipsei de lubrifiere sau chiar a presiunii prea mici a uleiului, frictiunea dintre partile individuale ale turbocompresorului (intre axa rotorului si rulment) creste, ducand la deteriorarea acestora (de exemplu uzura rapida a rulmentilor, supraincalzirea axului si, in consecinta, chiar si ruperea acestuia).
De asemenea, este important ca uleiul care curge in turbina sa fie „proaspat” si sa nu fie contaminat, asa ca in masinile cu turbocompresor nu trebuie sa uiti sa il schimbi regulat.
Pe langa uleiul in sine, schimba si filtrul de ulei si de combustibil, caci rolul acestora este oprirea contaminantilor care ar putea patrunde in combustibil.
Si un lucru foarte important – un filtru de aer care nu permite patrunderea murdariei in sistemul de admisie. Daca, de exemplu, nisipul ar atinge rotorul rotativ, ar putea provoca daune semnificative. Prin urmare, filtrul de aer trebuie de asemenea schimbat in mod regulat.
In plus, turbocompresorul nu necesita alte proceduri suplimentare de service. Cu toate acestea, stilul tau de conducere este important. Cum sa conduci, deci, pentru a nu-i reduce durata de viata?
Aminteste-ti ca imediat dupa pornirea motorului, sa nu apesi imediat pedala de acceleratie. Asteapta o clipa – in acest timp, fixeaza centurile de siguranta, aprinde luminile si abia apoi este momentul. In plus, pana cand motorul nu se incalzeste, nu merge cu viteza mare.
Uleiul trebuie sa aiba timp sa ajunga la colturile individuale ale motorului si ale turbocompresorului. In plus, uleiul care intra in canalele de turbo-lubrifiere trebuie sa atinga temperatura si presiunea adecvate pentru ca dispozitivul sa functioneze corect. In caz contrar, componentele reci si slab lubrifiate pot sa nu reziste la suprasarcina, ceea ce va duce la o defectiune grava.
Al doilea lucru pe care ar trebui sa-l stii, ca utilizator ai unei masini cu motor turbo, este sa nu opresti motorul imediat dupa oprire. Acest lucru este important, mai ales cand tocmai ai condus destul de dinamic, cu viteza mare, pe o distanta lunga. Pe scurt – trebuie sa acorzi turbinei timp sa se odihneasca – pentru a „iesi din viteza”.
Ce trebuie facut daca turbocompresorul se defecteaza?
Chiar daca urmezi aceste recomandari, nu esti intotdeauna capabil sa protejezi turbocompresorul de daune. Acest lucru se aplica in principal masinilor pe care le cumperi pe piata second hand. La urma urmei, nimeni nu iti va garanta ca proprietarul anterior a schimbat regulat filtrul de ulei si aer si, de asemenea, nu a uitat sa porneasca cu calm si, dupa ce a ajuns la locul respectiv, a asteptat inainte de a opri motorul.
Din pacate, atunci cand turbo-ul este deteriorat, trebuie sa iei in calcul costuri semnificative. Inlocuirea unui turbocompresor cu unul nou costa cateva mult, dar va fi mai ieftin, chiar si la jumatate, daca vei opta pentru reconditionarea acestuia.