Totul despre turbo: functionare, avantaje

Totul despre turbo: functionare, avantaje

0 Shares
0
0
0

In limbajul obisnuit, numim turbosuflanta „turbo”. Inginerul elvetian Alfred Büchi a fost cel care a inventat-o. Masinile echipate cu acestea sunt in general mai economice, ecologice si mai puternice. Dar cum functioneaza turbo si care sunt avantajele acestuia? Raspunsuri.

Cum functioneaza turbo?

Fie ca este benzina sau motorina, pentru ca arderea sa aiba loc intr-un motor, doua elemente sunt esentiale: combustibilul si aerul. Intr-un motor cu ardere standard, fara turbosuflante Cluj, cantitatea de aer admisa pe cilindru depinde de simpla aspiratie a acestuia din urma.

Astfel, cantitatea maxima de aer admisa depinde de marimea cilindrului. Pentru a creste performanta motoarelor fara a le creste deplasarea, a aparut ideea de a adauga mai mult aer si combustibil. Pentru combustibil, este usor sa cresti volumul injectat prin a varia dimensiuniile injectoarelor.

Pentru aer, in schimb, este necesar sa-l fortezi sa intre, cu alte cuvinte, sa-i cresti presiunea. Si aici intervine turbosuflanta, care este un set de doua turbine necomunicante conectate intre ele printr-o axa comuna de rotatie. Una se numeste pur si simplu turbina. Celalalt, compresor.

Turbina este conectata la galeria de evacuare. Elicea din acesta este antrenata de gazele de esapament eliberate de motor. Elicea compresorului este antrenata de arborele de transmisie comun. Cavitatea este alimentata de aerul de admisie, iar acest aer este comprimat prin rotatia elicelor antrenat de arborele de transmisie comun.

Pentru a le face eficiente de la cele mai mici turatii, inginerii au dezvoltat turbo cu geometrie variabila. In acest caz, sectiunea de admisie a turbinei este variata sau aripioarele sunt rotite in jurul rotii turbinei astfel incat sa permita intrarea mai multor sau mai putine gaze de esapament. Turbo este astfel mai eficient pe o gama mai mare de turatii a motorului. Acesta este motivul pentru care astazi timpul de raspuns s-a redus considerabil pana la punctul de a fi aproape nedetectabil.

Avantajele unui turbo

Turbo are mai multe avantaje. In primul rand, datorita turbocompresorului, energia gazelor de esapament emanate de motor este folosita inainte ca gazele sa fie eliberate. In plus, un turbo, care este si usor, este foarte usor de instalat. Un alt avantaj: datorita unei arderi mai bune, producatorii de motoare nu mai trebuie sa dezvolte motoare din ce in ce mai mari pentru a obtine mai multa putere.

In schimb, pot folosi motoare mai mici, dar mai eficiente, care le inlocuiesc pe cele mai mari, consumand cu pana la 40% mai putin combustibil si emitand semnificativ mai putine gaze cu efect de sera. In fine, masinile echipate cu turbocompresor sunt mai ecologice, intrucat acest sistem aduce mult mai mult aer in motor, arderea fiind mai eficienta si mai curata.

Simptome de functionare defectuoasa

Uneori exista simptome care sunt usor de identificat si indica faptul ca turbo nu functioneaza defectuos. Daca exista zgomot excesiv si o pierdere de putere insotita de fum albastru, este necesara doar schimbarea turbosuflantei. Daca iese fum negru si masina se smuceste, sistemul de reglare cu geometrie variabila este afectat. Acest lucru se datoreaza adesea murdaririi turbo-ului. In acest caz, curatarea sistemului este adesea suficienta pentru a rezolva problema.

0 Shares
You May Also Like