Daca doriti sa investiti intr-o masina de ocazie, ar trebui sa aveti nevoie de timp pentru a va asigura ca faceti o afacere buna: bazzzait despre toate bazaie si ca aceasta poate ascunde multe defecte sau ca este posibil ca documentele acestuia sa nu fie conforme cu realitatea.
Multe garaje nu vor avea timp sa efectueze aceste teste, ci se vor baza pe cartea de service, kilometrajul si starea generala a vehiculului pentru a stabili un pret. Iata care sunt cele cincil teste mecanice pe care o persoana le poate efectua pentru a avea o idee despre starea reala a vehiculului.
O toba de esapament care nu emite fum. Aveti grija la fumul din gazele de esapament. Culoarea sa este revelatoare pentru modul de functionare a masinii. Fumul alb: daca vehiculul este rece si fumul alb dispare aproximativ zece minute dupa pornire, este perfect normal.
Aceasta corespunde evaporarii apelor naturale prezente prin condensare in gazele de esapament. Pe de alta parte, atunci cand este fierbinte, fumul alb dezvaluie fie o scurgere a pompei de apa, fie o garnitura de cap cilindrica rupta.
Fumul negru: rece si cald, dezvaluie un amestec prea mare de aer / combustibil si o infundare a motorului. La motoarele diesel, un fum negru in timpul unei acceleratii puternice nu este anormal si corespunde evacuarii bruste a deseurilor carburizate.
Un ambreiaj care nu patineaza. Porniti motorul, asteptati zece minute in relanti. Apasati pedala de ambreiaj si cuplati treapta de mers inapoi. Operatia trebuie facuta fara dificultate. Trageti frana de mana. Actionati a patra sau a cincea treapta de viteza. Scoateti incet ambreiajul. Daca motorul se opreste, este un semn bun.
Pe de alta parte, daca continua sa se roteasca, ambreiajul trebuie schimbat. Accelerati brusc, ca si cum ati vrea sa depasiti. Daca viteza motorului creste, dar viteza masinii ramane stabila, ambreiajul este nefunctional.
Frane neuzate. La franare, trebuie efectuate doua teste diferite (pe un drum fara trafic sau intr-o parcare de supermarket, de exemplu). Luati putina viteza si incetiniti treptat eliberand volanul.
In cazul in care o roata se blocheaza sau daca masina nu are traiectoria corecta, directia nu este corecta sau trebuie revizuita ajustarea paralelismului sau a inflatiei anvelopelor. Vibratiile de pe pedala de frana sunt normale daca vehiculul este echipat cu ABS si inseamna ca a fost declansat.
O cutie de viteze care reactioneaza bine. Pentru a afla daca cutia de viteze este potrivita, este necesar un test la rece. Intr-adevar, uleiul continut in cutie, mai vascos atunci cand rece, va dezvalui orice puncte slabe de mecanica.
Aceasta vine in doua forme: manuala (cel mai frecvent) – permite controlul complet al schimbarii treptei de viteza; automata (care tinde sa se raspandeasca) aduce mult confort de conducere in timp, sa nu mai vorbim de lipsa de ambreiaj. Pentru a realiza ca cutia dvs. de viteze este in stare buna de functionare, nu trebuie sa se auda niciun sunet atunci cand treci rapid prin toate vitezele.
Suspensie si amortizoare care sa amortizeze socurile. Amortizoarele obosite diminueaza semnificativ manevrabilitatea si duc la uzura anvelopelor.
Testul este simplu: apasati ferm pe spatele vehiculului; eliberati brusc; masina trebuie sa se opreasca aproape imediat; daca „danseaza” pentru cateva secunde, trebuie facuta o schimbare a suspensiei; repetati testul in acelasi mod in partea din fata.